Skip to content

Navar-Honlap : Ha jövedelmező weboldalt akarsz!

Mi baj lehet a webdesign-al? Nyomtatás Email

Amikor olyan szép...!

És minden mozog, és zenél!..., ...és bárhová kattintok, történik valami érdekes!..., ...és, és...

Hadd kezdjem egy nagyon tanulságos viccel:
New Orleans-ban a néger zongorista odamegy a fehér tulajdonoshoz, és szól neki, hogy baj van a zongorával, mire a tulaj: „Az nem lehet, tavaly volt festve!”
Ahogy a zongorának nem a fényezése, hanem a hangja — úgy a weboldalnak a jövedelmezősége, nem pedig a design-ja fontos.
Azért vonom le a vicc tanulságát mindjárt a cikk elején, mert vannak, akik nem a jövedelmezőséget tartják fontosnak egy weboldalnál. Nekik nem kell tovább olvasniuk ezt a cikket.

Webdesign és jövedelmezőség

Ha a legszebb, legdesign-osabb oldal lenne a legjövedelmezőbb, akkor nem lenne semmi baj, csakhogy:
Ma egy weboldal létjogosultságát alapvetően  az határozza  meg, hogy a keresőkben milyen  helyezése van, hiszen a látogatók többsége onnan érkezik.
(Azokkal, akik tudják a weboldalad címét, és be is tudják írni a böngészőjükbe, már valószínűleg van kapcsolatod. Ők vannak kevesebben...)

A keresők viszont nem látják a képeket!

Az animált oldalakon használt „flash” technológia a látogatók által elolvasható szövegeket képtartalomként jeleníti meg. Vagyis a képernyőn található feliratok nem szövegként vannak tárolva, így a keresők nem tudják elolvasni, tehát értelmezni sem. Hiába ír be egy potenciális érdeklődő olyan kulcsszót a keresőjébe, ami tömegével fordul elő egy ilyen oldalon (mert tökéletesen a témába vág), ez az oldal nem fog szerepelni a találati listán.

Az oldal gyönyörű, de olyan, mintha nem is létezne!

Ez azért különösen szomorú a tulajdonosa számára, mert a flash programozás nagyságrendekkel többe kerül, mint akár az általunk javasolt tartalomkezelő rendszer.

Most mégis tegyük fel, hogy valamilyen módon eljutott a látogató az oldalra, de a megpróbáltatások nem értek véget: Nem ritkán azzal kell kezdeni egy ilyen oldal megtekintését, hogy megvárjuk, amíg a gépünk — amennyiben az animáció lejátszására alkalmas software-rel nem rendelkezik — letölti azt egy webhelyről.
Ha a software megvan, akkor is időbe telik, amíg letölti a szerverről az anyagot, amit aztán lejátszik nekünk.

Mi ezzel a baj?

Nos, a statisztikák szerint a látogatók 60%-a az oldalra érkezését követő 5 mp alatt meghozza a döntését arról, hogy otthagyja, vagy rajta marad, és ez a hatodik másodpercre már 80%-ra nő.
Ennyi idő viszont nem mindig elég az előbb leírt procedúrára, és mivel a neten a konkurens üzlet nem egy-két sarokra, hanem egy-két kattintásra van, a látogató már át is ment. Elveszítettük!

Különösen, ha az ilyen oldalakon megszokott intro is rabolja az időt, de nem csak az időt!
Mivel egy másik, statisztikákon alapuló bűvös szám szerint a látogatónak a harmadik kattintásra a megrendelem gomb közvetlen közelében kell lenniük, egyet ebből a háromból már el is pazaroltunk, pusztán azért, mert a látogató egyszerűen kiváncsi ránk, és átugrotta az intro-t.

Most azt tegyük fel mégis, hogy az oldal mindezek ellenére annyira látogatott, hogy van értelme statisztikákat készíteni és vizsgálni azzal kapcsolatban, hogy a látogatók hol hagyják el legtöbben az oldalt — azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy ezen a ponton beavatkozva javítsuk az oldal jövedelmezőségét a látogatók megfelelő irányú terelgetésével egy „Megrendelem” feliratú gomb irányába. Lehet, hogy a tömeges távozás oka egyetlen helyesírási hiba, amit egy tartalomkezelő rendszerben készült oldalon a tulajdonos, vagy annak legkevésbé megfizetett alkalmazottja pillanatok alatt kjavít. De a flash-hez programozó kell! Mennyiért is? Mennyi idő alatt? Így elég soká lesz optimalizálva az odal...

Most a legmerészebb feltevésünk következik: Az oldal tökéletes, elsőre telitalálat, és úgy száguldanak végig a látogatók a megrendelem gombig, mintha mi sem lenne természetesebb. És akkor a tulajdonos a sikeren felbuzdulva úgy dönt, hogy szeretne egy új tartalmat, egy új  témát az oldalra tenni. ...És hívja a programozót.

Erre semmi szükség! 

A tartalomkezelő rendszerek kiválóan kommunikálnak a keresőkkel és a tulajdonosukkal egyaránt, kezelésük a hardware számára is egyszerű, tehát gyors, az általuk kínált grafikai lehetőségek nem maradnak el annyival a flash mögött, mint amekkora hátrányt okoz az animációk túlzásba vitt használata. Vagyis mi sem vetjük meg a szépet, de vigyázunk, hogy ne menjen a funkció rovására. 

Ha egy cikk hosszú, legyen a végén összefoglalás: 

  • A weboldalak készítése először programozói feladat volt.

  • Azután jöttek a webdesign studiók, és úgy tűnt, hogy a forma a lényeg.

  • Ma, amikor az internet az egyik legmeghatározóbb marketing eszközzé vált, ez a feladat túlnőtte a designereket is, hisz — ezek szerint — EGY WEBOLDAL NEM LEHET ELÉG OKOS, HA TÚL SZÉP...